سنگ مفت گنجشگ مفت، راننده اسنپ می شوم
تجربه رانندگی با اسنپ به قلم محمد رشیدپور
در شرایط بد اقتصادی امروز هرکس یک ماشین دارد اولین گزینه او برای درآمد اسنپ است، با خود می گوید راننده بشوم تا کمک خرج روزانه ام بشود.
من با این نگاه اپلیکیشن رانندگان اسنپ را نصب کردم. پس از بارگذاری مدارک هویتی و خودرو و پس از تایید توسط مسئول مربوطه و برطرف کردن چند خطای جزئی مدارک تایید شد. خیلی خوشحال بودم که می توانم درآمد دومی داشتم باشم، با این امید درخواست سفر را روشن کردم.
در اپلیکیشن سفری وجود دارد برای رانندگان عادی و مسیرهای منتخب، که مسیرهای نزدیک به محل خودرو یا مسیرهای کوتاه را به راننده نشان می دهد، که بسیار حوصله سر بر و زمان گیر است. اما به صرفه برای کسانی که شغل اصلی آنها رانندگی نیست. اولین سفر را انتخاب کردم یک آدرس و مبلغ دریافتی را به نشان داد برای من بد نبود آنرا تایید کردم، خوشحال بدنبال مسافر رفتم مسیر ترافیک زیادی داشت. اما هزینه ی زمانی که در ترافیک هدر می رفت و فشار روی اعصاب راننده محاسبه نشده بود، هم چنین بد اخلاقی مسافر، یا بار اضافی او که در واقع باید با وانت حمل می شد نه سواری.
در ترافیک اگر کولر را روشن نکنی مسافر شاکی می شود اگر روشن کنی، بخاطر درجا کار کردن موتور، دمایش بالا می رود و برای ماشین خطرناک است، من تجربه خرابی ماشین در اثر روشن کردن کولر در ترافیک را دارم، برویم سر اصل مطلب…
بعضی از مسافر ها که ممکن است خودمان یکی از آنها باشیم انتظاراتی بالاتر از حد دارند. مثلا برای چند مقصد فقط می خواهند یک کرایه بپردازند و قبول ندارند تاخیر ات و توقف هایی که انجام می شود به ضرر راننده است، آنها فکر می کنند راننده سود شاژ این سفر را گرفته است. در خیلی از زمان ها ما می ببینم کسی که با خودرو شخصی خودش سفر می کند بهداشت داخل ماشین شخصی را رعایت می کند اما وقتی سوار ماشین دیگران می شود چون کرایه پرداخت کرده برایش مهم نیست ماشین راکثیف نکند
. یا بی دلیل کولر را روشن و خاموش نکند. و یا بعضی ازمسافرها فکر میکنند چون دربست ماشین گرفته اند هر تعداد مسافر می توانند همراه بار سوار کنند، برخی از نگاه های مسافران مثل ارباب و رعیتی است اگر راننده همکاری نکند آنها گزارش خلاف واقع می دهند یا از دکمه پایان مسیر استفاده می کنند تا کرایه پرداخت نکنند. یا شروع به بحث و جدل بی مورد می کنند و پیاده می شوند تا هزینه ی سفر را پرداخت نکنند.
(نوعی سوء استفاده برای مسیرهای طولانی و پیاده شدن در مسیر با هر بهانه_ به قول خودشان زرنگ بازی) برخی دیگر از مسافر ها تواقع دارند به خاطر آنها ماشین کارواش رفته باشد و راننده با یک سبد گل انتظار شان را بکشید.
بحث حجاب هم هست (جریمه، استرس پلیس، اعتراض مسافر به اینکه به شما ربطی ندلرد و …) سیگار کشیدن هم خودش مقوله ای طولانی و دردناک دارد.
حالا از این ها که بگذریم تناسبی بین کرایه، مبدا و مقصد با این شرایط گرانی قطعات و استهلاک ماشین ها وجود ندارد و اسنپ بودن صرفا وقت گذرانی است. چون یک راننده علاوه بر پرداخت کمیسیون و جرائم مختلف رانندگی و استهلاک کارکرد و افت قیمت ماشین و سوخت باید به فکر پرداخت هزینه های روزانه و حتی پس انداز برای خودش باشد که اصلا ممکن نیست. واقعا قیمت گذاری عادلانه در اسنپ نمی بینم چون برای یک مسیر یک تا دو ساعته مبلغی بین 100تا 150 هزار تومان در نظر می گیرد که حتی اگر مسافر با سرویس خطی این مسیر را برود، برای او گران تر تمام می شود و برای مسیرهای کوتاه مبلغی بین 20 تا 30 هزارتومان در نظر می گیرد، که واقعا عادلانه نیست. مخصوصا وقتیکه مسافرها چند نفر هستند و باعث می شود جز اعصاب خوردی برای راننده باقی نماند. رانندگان اسنپ واقعا حامی ندارند، در کنار این همه مشکل، خرید سوخت آزاد و عدم بیمه را نیز باید اضافه کرد. یادمان باشد برخی از بد اخلاقی های رانندگان از این همه کلافتگی نشات می گیرد.
یک نکته دیگری که برای رانندگان بوجود می اورد اثر اعتیاد اور مراجعه به اپلیکشین هست که توی ذهن راننده اثرش باقی گذارد. نشان دهنده کاربری خود اپلیکشین برنامه هست .
محمد رشیدپور -این یادادشت تجربه سیزده سفر با اسنپ بود
امیدوارم هستم شرایط اقتصادی تغییر کنند تا نگاه های مردم به همدیگر انسانی تر ومهربان تر باشد .