یادداشت/
به دنبال برند سازی بستنی منحصر بفرد دزفول باشید
مریم مفتوح
شهرستان دزفول در کنار آثار تاریخی و طبیعی فراوان، صنایع دستی بسیار ، آداب و رسوم و سنت های گوناگون، محصولات خوراکی طبیعی ، خانگی وفروشگاهی متنوعی دارد که هر یک در نوع خود منحصر بفردهستند،یکی از این محصولات بستنی استثنایی دزفول است.
منحصر بفرد بودن بستنی دزفول بواسطه ی تهیه ی آن با شیر چرب و تازه ی گاومیش و مزه دار کردن آن با انواع چاشنی های طبیعی چون گلاب زعفران و.. بدون هر گونه مواد نگهدارنده و سرو آن در قالب های متفاوت با تزئینات زیبا و چشم نواز است .
سابقه ی طولانی تهیه و فروش این محصول و وجود فروشنده هایی با تقریبا نیم قرن سابقه ی فروش بستنی ، وجود منطقه ا ی با فروشگاه های متعددِ فروش بستنی در شهر دزفول، که برای همه ی اهالی شناخته شده و قابل دسترسی است ،آن را از جمله محصولاتی قرار داده که قابلیت تجاری سازی و تبدیل به برندی منحصر به دزفول نموده است .
اما چرا چنین ماده ی غذایی سالم و ویژه ای تا کنون تجاری سازی نشده و مراحل آن را طی نکرده است جای سوال و تاسف دارد؟؟و اکنون چرا این اتفاق خجسته نباید برای دزفول پیش بیاید که پتانسیل لازم را هم جهت اینکار دارد..
با توجه به این که تجاری سازی فرایند تبدیل ایدهها و اختراعات به محصولات یا خدمات قابل عرضه در بازار و در نتیجه کارآفرینی و کسب درآمد است. هر کالایی پس از تولید باید راه خود را به بازار باز کند،.
اگرچه فرایند تجاری سازی ایده و محصولی که در ذهن است، چندان هم ساده نیست و با چالشهای بسیاری روبروست .
البته نباید از این نکته غافل بود که روشهای تجاری سازی با توجه به نوع هر کسب و کار متفاوت است .
انجام اقداماتی مهم و پیوسته درجهت معرفی و مطرح کردن بستنی دزفول وتلاش برای برندینگ این محصول ضرورت دارد موردی که کم کاری و بی تفاوتی فروشندگان این محصول که گاهی نسل دوم و سوم از این دست فروشندگان هستند و غفلت مسئولین ذیربط به آن دامن زده است.
درست است که ثبت مواریث طبیعی و سازه های تاریخی و محصولات هنری دست سازصنعتگران از جمله وظایف اداره میراث و گردشگری هر شهر و دیاری است ،اما مواد غذایی هم وجود دارد که خاص یک شهر بوده و جزیی از هویت و فرهنگ مردم محسوب می شوند که باید مورد توجه قرار گیرند .
حتما شهروندان بسیاری تا کنون به شهرهای مختلف ایران سفرکرده و آوازه ی چند ماده غذایی از جمله بستنی و فالوده ی شهرهای بسیاری را شنیده و مشاهده کرده اند که چه تبلیغات و چه امکاناتی از جهت بستنی شهرهای شان به راه افتاده است.
شنیده و دیده اید که به طور مثال فالوده ی شهر شیراز چه شهرتی بهم زده و همین فالوده اش مقصد گردشگری بسیاری از شهروندان ایران است تا در فروشگاه های سنتی و یا مدرن این شهر با تهیه و نوش جان کردن این محصول خوشمزه سفر خود را ماندگار کنند .
چه بسا مردم و مسئولین به فلان شهر می روند و با کمال ذوق و شوق بستنی برند شده ی آن شهررا سفارش می دهند اما از ثبت محصول شهر خود غافل گشته و از دنبال کردن مراحل برندیگ این محصول بازمانده اند.
برندسازی (برندینگ) به معنای طراحی و انتخاب یک نام،لوگو، و یا نشان تجاری برای یک کسب و کار است تا آن را ازسایر محصولات متمایز گرداند.
جوانان ما باید خود دست بکار شوند ،باید بکوشند دنباله ی فکرهای نو و درآمد زای خود را بگیرند و در عمل گام های بزرگی بردارند.و درصدد هرچه بیشتر جذب گردشگر باشند تا بدین وسیله به رونق شهر و دیار خود پرداخته و خود به رونق برسند .
فروشندگان بستنیِ خاص و استثنایی دزفول تا طی شدن مراحل برند سازی این محصول می توانند با فعالیت در فضای مجازی و معرفی محصول خود ،با استاندارد کردن محیط فروشگاه خود از حیث رعایت موازین بهداشتی ،زیبایی بصری محیط کار، خوش خلقی و روابط عمومی قوی و مشتری مداری و از همه مهم تر با تثبت مزه ،شکل و فرم ارائه ی محصول خود و سایر ویژگی های یک محصول خوب گامهای بزرگی بردارند، تا اتفاق خوب برندسازی بستنی گاومیش دزفول رقم بخورد.
پنجشنبه 8شهریور403