فرهاد مهندسپور:
هنرمندان نسل نو نباید از هنرمندان پیشکسوت فاصله بگیرند
نشست «چرا تئاتر کار میکنیم» با حضور فرهاد مهندسپور و یدالله آقاعباسی و هنرمندان جوان و علاقهمند هنرهای نمایشی استان کرمان در پلاتو علی معلم برگزار شد و فرهاد مهندس پور پس از تماشای نمایش «تاکاتسوبو» نکاتی را درباره این نمایش مطرح کرد.
در ابتدای این نشست، هنرمندان حاضر در ارتباط با اینکه چرا تئاتر کار میکنند مطالبی را عنوان کردند.
فرهاد مهندسپور در ابتدای سخنانش؛ یدالله آقاعباسی را از محدود کارگردانانی دانست که میداند در تئاتر چه میکند و گفت: «از او بسیار میآموزم و اگر مثل شما این فرصت را داشتم که شاگرد یدالله آقاعباسی باشم، هنرمند بهتری میشدم.»
او در ادامه با توجه به موضوعاتی که هنرمندان حاضر مطرح کرده بودند گفت: «تئاتر ما جوان است و هنوز تمام وجوهاش را تجربه نکردهایم. ما باید درباره تمام موضوعات مهم تئوری داشته باشیم و سواد جامعه تئاتر کشور را بالا ببریم چراکه تئاتر یک فرم اجتماعی فوقالعاده به شمار میرود و دلایل همه افراد جهان برای تئاتر کار کردن، متفاوت است اما باید کار کنیم چون به نظر من در تئاتر ما هنوز کمیت خیلی مهم است.»
مهندسپور توضیح داد: «آنچه تئاتر را تعریف میکند هممکانی و همزمانی است که در ملاقات با دیگری و ملاقات خود با خود اتفاق میافتد. زنده بودن و زبان بدن در تئاتر امروز خیلی اهمیت دارد و میتوان مفاهیم بسیاری را با آمادگی بدن بازیگر منتقل کرد.»
در ادامه یدالله آقاعباسی گفت: «برگزاری همین جلسات و حضور شما عزیزان نشان میدهد که طالب هستید. نظرات شما مبنی بر نیاز، عشق، زندگی، خطر کردن و … همه ارزشمند هستند و ما از این مراحل میگذریم، خودنمایی نیز همواره با ما هست ولی در تئاتر اصل نیست.»
او ادامه داد: «ما همه در یک مرحله و لحظه دچار اضطراب میشویم که چه کسی هستیم و چه باید بکنیم و اگر در این لحظه نتوانید به خودتان وفادار باشید جامعه آنچه خود میخواهد را به شما تحمیل میکند. تئاتر مجموع همه هنرها است اما تمرین وفاداری به خود است. تراژدی یعنی خودتان را بپذیرید و به استقبال خطر بروید.»
این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه از هنگامیکه تئاتر آغاز شده، نقد هم آغاز شده است، توضیح داد: «نباید فراموش کنیم که نقد نیازمند دانش بالا است و سرمایهگذار و تهیهکننده آمدهاند تا به تئاتر کمک کنند و باید این میان حلقههای گمشده را رفع کنیم. تئاتر میتواند ما را یگانه کند.»
یدالله آقاعباسی در پایان با تأکید بر اینکه انرژی تئاتر است که اهمیت دارد، گفت: «کارگردانی کنید؛ کار شما باید به تجربه شما مربوط باشد و سبک آن مهم نیست. من 50 سال است که تئاتر کار میکند و معتقدم تئاتر از وقتی تمام میشود در واقع شروع میشود و باید مخاطب را درگیر کند.»
.
همچنین فرهاد مهندسپور به تماشای نمایش «تاکاتسوبو» که به کارگردانی پوریا قلیپور از 23 شهریور تا 11 مهر در مجموعه تئاتر شهر کرمان - سالن اصلی روی صحنه میرود، نشست و در جلسهای پیرامون این اثر گفت: «ما در این مجال امکان نقد نداریم چون نقد باید به صورت مکتوب نوشته شود و نیازمند فرصت بیشتری است اما باید بگویم این نمایش ترکیبی از هنرهای تصویری و حرکات فرم و تئاتر مستند است.»
او ادامه داد: «بعضی از آثار جهان بینی و شکل ارائه شان متفاوت تر است و برای جامعه ماتازه است به همین دلیل ما تجربه گرایی خود را بالا ببریم و در ابتدا برای این شکل تئاتر تحلیل داشته باشیم و پس از آن به مرحله نقد برسیم.»
این کارگردان افزود: «در نمایش «تاکاتسوبو»، یک گروه جوان با فرمی اجرایی که در جهان شناخته شده ولی در کشور ما کمی تازه و نا رایج است روی صحنه آمدند و بسیار با احساس درست اجرا کردند، اجرا در آب کار آسانی نیست و بدنهایی که به عنوان عناصر روی صحنه بودند با علاقهمندی و انرژی کار می کردند و این انرژی خوب به تماشاگران منتقل میشد و ما با نشاط به خانه میرویم»
او با اشاره به اینکه ایماژ بسیار در تئاتر لازم و موثر است توضیح داد: «بازیگران این نمایش با هدایت و کارگردانی درست ایماژهای بسیار زیبایی میسازند که جای تقدیر دارد، به عنوان مثال ایماژ شکار و نجات و پاشیدن آب موجب شد من خود را جرئی از اثر بدانم و تئاتر یعنی همین.»
مهندسپور گفت: «هیچ فرد یا اثری بینقص نیست، نمیشود تماشاگر همه لحظهها اثر را دوست داشته باشد و این آزمون و خطا است که کمک میکند هنرمند بیاموزد.»
این مدرس تئاتر مهم ترین مشکل این روزهای تئاتر ما انقطاع دانست و افزود: «هنرمندان نسل نو نباید از هنرمندان پیشکسوت فاصله بگیرند تا بتوانند از تجربیات آن ها استفاده کنند و پیش بروند.»
فرهاد مهندسپور گفت: «با توجه با آثاری که پیش از این دیدم و تماشای این نمایش به کارگردانی پوریا قلیپور باید بگویم به نظرم تئاتر کرمان، تئاتر قابل توجهی است و فعالیت انجمن هنرهای نمایشی این استان در کنار ورود حمایتهای مالی غیر دولتی برای ارتقا تئاتر این استان بسیار موثر هستند و من متوجه شدم که آقای ایرانمنش تهیهکننده این نمایش در گذشته هم از آثار بسیاری را در قالب گروه اورس به همراهی آقای سیستانی حمایت مالی کردهاند تا به اجرا برسند و من فکر میکنم برای هنرمندان تئاتر کرمان، این فرصت مغتنمی است.»
این هنرمند در پایان بر حمایت از حضور هنرمندان جوان برای حضور در عرصه تئاتر تأکید کرد./ایران تئاتر
خبرنگار : سمیه مقدمی نیا