جنگ جهانی دوم یکی از تاریکترین دورههای تاریخ است که مملو از حکایات عجیب و غریب و افسانهها است. اما آیا داستان هویج را شنیدهاید؟ آیا میدانستید این سبزی ساده نقش مهمی در فریب دشمن و پیروزی متفقین ایفا کرده است؟
رادیو در زمان جنگ یکی از ابزارهای اصلی ارتباطات بود. شبکههای رادیویی مانند رادیو پاریس، رادیو ویشی و بیبیسی از این رسانه برای پخش پیامهای تبلیغاتی و رمزنگاریشده استفاده میکردند. شبکههایی مثل بیبیسی از پیامهای رمزگذاریشده استفاده میکردند تا دستورات و اطلاعات محرمانه را منتقل کنند. عباراتی مثل «هویجها پخته شدهاند» بهعنوان کدی برای اعلام نزدیک شدن حمله نرماندی استفاده میشد. این عبارت به زبان ساده به معنای آن بود که عملیات بزرگ آغاز شده است.
عبارت «هویجها پخته شدهاند» از دهه ۱۹ قرن نوزدهم به معنای پایان امید و برگشتناپذیری یک وضعیت به کار میرفت. اما در جنگ جهانی دوم، این عبارت بهعنوان نشانهای برای امید و آغاز مقاومت تفسیر شد و به یکی از نمادهای مهم تبلیغات بیبیسی تبدیل گردید.در طول جنگ جهانی دوم، بیبیسی از این عبارت بهعنوان پیامی رمزی برای اعلام حمله ۶ ژوئن ۱۹۴۴ در نرماندی استفاده کرد. این عبارت پس از جنگ در حافظه جمعی باقی ماند.
در سال ۱۹۳۹، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا رادار پیشرفتهای برای شناسایی هواپیماهای دشمن طراحی کرد. برای پنهان کردن این فناوری، سرویسهای اطلاعاتی بریتانیا داستانی درباره هویج ساختند. در این داستان، خلبانان بریتانیایی ادعا میکردند که دید شبانه فوقالعادهای دارند و این توانایی را مدیون مصرف هویج، به دلیل غنی بودن آن از ویتامین A، هستند. در لندن پوسترها و تصاویر تبلیغاتی فراوانی نصب شد که مردم را به خوردن هویج تشویق میکرد. در واقع، این کمپین بخشی از تلاشهای تبلیغاتی بریتانیا برای پنهان کردن نقش فناوری رادار بود. آلمانیها این فریب را باور کردند و نیروهای نظامی هیتلر در مقابل این تکنولوژی شکست خوردند، بهویژه در نبرد بریتانیا.
داستان هویجها یادآور این است که گاهی حتی سادهترین چیزها میتوانند در لحظات سرنوشتساز، نقش بزرگی ایفا کنند. هویج، این سبزی ساده، تبدیل به ابزاری قدرتمند در جنگی شد که نتیجه آن سرنوشت جهان را تغییر داد. / انتهای پیام
نویسنده : ValentinePoignon
مترجم : پریسا فرخیان