رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، از تغییرات محتوایی در کتابهای درسی و تدوین طرحی جامع برای گسترش این آموزشها خبر داد.
آموزش هوش مصنوعی به عنوان یکی از مهارتهای ضروری قرن بیست و یکم وارد نظام آموزشی ایران شده است. علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، از تغییرات محتوایی در کتابهای درسی و تدوین طرحی جامع برای گسترش این آموزشها خبر داد.
لطیفی اعلام کرد که از دو سال پیش، آموزشهای پایهای هوش مصنوعی در کتابهای درسی «کار و فناوری» برای دانشآموزان پایههای ششم، هفتم و هشتم گنجانده شدهاند. وی تأکید کرد که این تغییرات گامی در راستای تجهیز نسل جدید به دانش و مهارتهای روز است و به ارتقای سواد فناوری در کشور کمک خواهد کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین از تدوین یک طرح جامع و یکپارچه در وزارت آموزش و پرورش خبر داد که قرار است به توسعه و ترویج هوش مصنوعی در حوزههای مختلف، از جمله آموزش زبانهای برنامهنویسی، بپردازد. این طرح بهویژه به معرفی مفاهیم کلیدی هوش مصنوعی و زبانهای برنامهنویسی به دانشآموزان هدفگذاری کرده است.
لطیفی با اشاره به اهمیت آموزش هوش مصنوعی در دنیای امروز گفت: «تغییرات انجام شده در کتابهای درسی کار و فناوری، به دانشآموزان پایههای ششم تا هشتم کمک میکند تا با مفاهیم پایهای هوش مصنوعی آشنا شوند.» این تغییرات در راستای سیاستهای کلان وزارت آموزش و پرورش برای ارتقاء سطح سواد فناوری و پاسخ به نیازهای بازار کار آینده انجام شده است.
وی افزود که این اقدامات به دانشآموزان این امکان را میدهد تا با مفاهیم اساسی فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی آشنا شوند و خود را برای مواجهه با چالشهای آینده آماده کنند. همچنین، وی این تغییرات را ابزاری برای توانمندسازی دانشآموزان در مواجهه با فناوریهای نوین و آمادهسازی آنان برای دنیای دیجیتال دانست.
ورود آموزشهای هوش مصنوعی به کتابهای درسی گامی مهم در راستای ارتقاء مهارتهای فناوری نسل آینده است. این تغییرات نشاندهنده تلاش وزارت آموزش و پرورش برای همگامی با تحولات فناوری و تربیت نیروی متخصص در آیندهای نزدیک است. اجرای طرح جامع هوش مصنوعی میتواند زمینهساز تحول اساسی در نظام آموزشی کشور باشد و نقشی مؤثر در آمادهسازی نسل جدید برای دنیای دیجیتال ایفا کند.
افزودن آموزشهای هوش مصنوعی به محتوای درسی، اگر به درستی و با زیرساختهای مناسب اجرا شود، میتواند گام بزرگی در توانمندسازی دانشآموزان و همگامی نظام آموزشی با تحولات جهانی باشد. اما موفقیت این اقدام وابسته به توجه جدی به چندین عامل زیرساختها (فراهم کردن زیرساختهای فناوری مناسب در مدارس)، آموزش معلمان (ارتقاء مهارتهای معلمان برای تدریس مفاهیم پیچیدهای همچون هوش مصنوعی) و تضمین عدالت آموزشی (فراهم کردن فرصتهای آموزشی برابر در سراسر کشور تا تمامی دانشآموزان، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی یا وضعیت اقتصادی، بتوانند از این آموزشها بهرهمند شوند) است. این تغییرات میتواند آغازگر تحولی بنیادین در نظام آموزشی ایران باشد که نسل جدید را برای زندگی و کار در دنیای دیجیتال آماده کند.