هجدهمین نمایشگاه گردشگری با تاکید بر نمایش اقوام ایرانی تا جمعه ۲۶ بهمنماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا خواهد شد .
قرار شد هر استان با یک تِم در این نمایشگاه حضور داشته باشد که بر این اساس، استان البرز با تِم رویدادهای گردشگری، استانهای بوشهر، مازندران و هرمزگان با تم گردشگری دریایی، استان تهران با تم گردشگری صلح و وفاق ملی، چهارمحال بختیاری با تم گردشگری ماجراجویانه، خوزستان با تم گردشگری اقوام، استان خراسان جنوبی و سمنان با تم گردشگری روستایی، خراسان رضوی با تم گردشگری زیارت و سلامت، استان زنجان با تم گردشگری اکوتوریسم، سیستان و بلوچستان و گیلان با تم گردشگری خوراک، استان قزوین با تم گردشگریهای نوین، استان قم با تم گردشگری مذهبی، کرمان با تم گردشگری میراث جهانی و راه ادویه، کردستان با تم گردشگری موضوعی، کهگیلویه و بویر احمد با تم گردشگری صنعتی، استان گلستان با تم گردشگری فرهنگی، لرستان با تم گردشگری تاریخی، استان مرکزی با تم گردشگری ادبی، همدان با تم گردشگری کودک و استانهای ایلام و یزد با تم گردشگری طبیعت گردی در این دوره از نمایشگاه حضورداشته اند .
همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشت و افزایش هزینه سفر، طرحی با عنوان «حراج سفر» از سوی شرکتهای گردشگری در این نمایشگاه رونمایی شد .
نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، امیدها و چالش ها
برای شناخت بهتر موضوع بیایید اول تعریفی از این نوع نمایشگاه ها داشته باشیم:
هدف اصلی نمایشگاه های گردشگری معرفی جاذبه های طبیعی تاریخی، فرهنگی و مدرن شهرها در راستای جذب گردشگران علاقه مند به سیر و سیاحت خارج از چارچوب مذهبی و ملی است.
مکان های تاریخی، ملی و مذهبی، بعلت تبلیغات دولتی بیشتر شناخته شده هستند. در واقع تمرکز اصلی نهاد دولتی روی بناهای مذهبی بجز حفظ و نگهداری از آنها، پاسداشت تاریخ مذهبی و بیشتر نشان دادند قدرت مذهبی , ملی منطقه است.
اما از آنجایی که برای همه بخوبی روشن و واضح است توسعه گردشگری علاوه بر درآمد، می تواند باعث شناسایی بهتر در راستای حفظ و گشترش مکان ها وبناها و توسعه اقتصاد خرد شهرها و استان ها و در نهایت رشد پایداروتاب آوری اقتصادی کشور گردد.
چرا که توسعه شهری با صنعت گردشگری رابطه مستقیم دارد و در این شرایط بد اقتصادی کمک خوبی به خرده کسب و کارها باشد.
اگر قرار است بوسیله این نوع نمایشگاه ها استان خوزستان به ویژه شهرهای با قدمت این استان به درستی معرفی شوند، جای یک پلن برنامه ریزی بلند مدت خالی است.
نگاهی ساده به غرفه استان تهران، اصفهان یا فارس و مقایسه آن با استان خوزستان ما را به این پرسش وا می دارد، که آیا متوالیان استان خوزستان از همه امکانات و دانش خود برای معرفی استان در این رویداد بین المللی استفاده کرده اند؟
آیا استان خوزستان یکپارچی و تنوع قومیت هایش را در نمایشگاه حفظ کرده است؟
آیا متوالیان استان خوزستان صرفا برای حضور هزینه و وقت گذاشته اند؟
چرا استان ما مثل استان اصفهان، یزد، شیراز و … بدرستی نقش خود را در همراستایی با استانهای همجوار در نمایشگاه ایفا نکرده است؟
به بیان دیگر:
اگر استان خوزستان در این نمایشگاه درست عمل می کرد وقتی گردشگر وارد استان همجوار مانند لرستان می شود با توجه به شناختی که از جاذبه های گردشگری خوزستان و همجواری آن با لرستان داشت بی شک تمایل به سفر به استان خوزستان پیدا می کرد و استان ما را در برنامه ریزی خود قرار می داد.
متاسفانه به نظر نگارنده سطحی نگری و عدم شرکت در نمایشگاه های مشابه و ادوار گذشته که در کشور برگزار شده است باعث ناآشنایی متوالیان ما از هدف اصلی نمایشگاه بود.
برای این نوع نمایشگاه نیاز به استفاده از طراحان غرفه و فعالان گردشگری در سطح کشوری است، حال آنکه
عدم یکپارچگی در طراحی و جدایی غرفه های منطقه آزاد اروند، ستاد عشایری و شهرداری دزفول از هم_ در سه قسمت مجزای نمایشگاه با سه طرح متفاوت، بسیار اشتباه و به باعث صدمه به پیام واقعی نمایشگاه بود.
این همه تنوع اقوام در استان که کنار هم رندگی می کنند با یکپارچکی طراحی در یک غرفه واحد می توانست نوید بخش آینده گردشگری روشنی برای استان خوزستان باشد.
از موارد دیگر مکان غرفه بود.
مکان یابی در نمایشگاه برای استانها خیلی مهم است. دستیابی به نقشه نمایشگاه و چانی زنی جهت رزو مکانی خوب قلل از سایر استانها، کمی زیرکی لازم دارد. مثلا در انتخاب کردن سالن و همسایه شدن با استان تهران به خاطر تمرکز جمعیت بازدیدکننده بخودی خود باعث جذب گردشگر بیشتری خواهد شد.
متاسفانه غرفه استان خوزستان در کنار غرفه بیزنس های کم فروغی مثل ابزار هتل داری، خود گویای همه چیز است.
چرا غرفه استان خوزستان نباید در کنار غرفه استان هایی مثل لرستان یا چهار محال بختیاری و … غیره قرار می گرفت؟
اما تنها ویژگی مثبت این نمایشگاه حضور مقامها و مسئولین استانی و شهرستانی بود که برای شرکت در مراسمات فرهنگی و سیاسی که از سوی مردم دعوت می شونر، مشغله زیادی داشته و نمی تواند شرکت کنند.
حرف آخر
متوالیان فرهنگی استان خوزستان باید به دنبال یک نقشه راه میان مدت و بلند مدت برای توسعه اقتصاد گردشگری در استان باشند، نه اینکه تمام تمرکزشان شرکت در نمایشگاه صرف اعلام حضور باشد. ما باید با کمک گرفتن از افرادی که در این صنعت نام آشنا هستند و با صرف هزینه دنبال یک استراتژی درست باشیم، در غیر این صورت صنعت گردشگری استان محکوم به شکست است .
محمد رشیدپور – صبح ملت نیوز
متن زیبا و نظر کارشناسی و متقنی بود جناب رشیدپور